شیعه آباد

وبلاگی با موضوع جنگ نرم و ترویج دین اسلام که در چنیدن بخش عکس کلیپ کتابخانه موبایل نرم افزار مهدویت صهیونیست و دیگر موضوعات مذهبی اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است

شیعه آباد

باسلام
به شیعه آباد خوش آمدید.
به لطف پروردگار ما توانستیم فعالیت خود را در اول رمضان سال 1392 آغاز کنیم و قصد داریم تا با ایجاد این سایت کاری فرهنگی در زمینه های مختلف انجام داده باشیم امیدوارم فعالیت ما مورد رضایت پروردگار و آقا امام زمان عج قرار بگیرد.
این سایت کاملا شخصی بوده و متعلق و یا وابسته به هیچ ارگانی نمی باشد و به دلیل ایجاد فرهنگ اسلامی ایجاد شده است.
باتشکر

آخرین نظرات
  • ۱۷ آذر ۹۶، ۱۸:۴۳ - پایگاه مذهبی شهید حججی
    تشکر

جهاد در اسلام

چهارشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳ ق.ظ

جهاد در اسلام

هـر مـوجـودى در ایـن جـهـان از هـسـتـى و مـنـافـع خـود بـه هـر شـکـل مـمـکـن ، دفـاع مـى کـنـد.

ایـن مـوضـوع در فـطـرت انـسـان وسـنـت هـر جـامعه اى وجود دارد. اعـمـال تـجـاوز کـارانـه و خـصـمـانـه اى کـه امـروزه تـحـت عـنـوان جـنـگ ، دردنـیـا معمول است ، در فرهنگ اسلامى جایى ندارد.

آنچه در اسلام ، مقامى دارد جنگ مقدس یا جهاد است که داراى معناى خاص ‍ و اهداف متفاوت با جنگهاى دیگر است .

کلمه جهاد (به کسر جیم ) در اصل به معنى تلاش و کوشش است واز ماده جهد (به فتح جیم یابه ضم جیم ) گرفته شده است .(289)در معارف اسلامى ،جهاد در دومفهوم کلى آمده است :

1 ـ جـهـاد اکـبـر یـا جـهـاد بـا نـفـس کـه شـامـل تـصـفـیـه روح از طـریـق انـجـام عـبـادات ، تکامل اخلاق و رشد تقوا و پرهیزکارى است و انسان را به درجات یقین مى رساند.

2 ـ جـهـاد اصـغـر کـه داراى جـنـبـه هـاى نـظـامـى اسـت و از نـظـر شـرع بـه ( بـذل جـان و مـال و تـلاش در راه اعـتـلاى کـلمـه تـوحـیـد و بـر پـایـى شـعـایـر مـذهـب )(290)اطلاق مى شود.

اهمیت جهاد

یـکى از ارکان مهم اسلام ، جهاد در راه خداست . فقهاى اسلام در تقسیم بندى فقهى ، جهاد را جزء عـبـاداتـى آورده انـد که نیاز به قصد قربت دارد؛ یعنى مجاهد باید (قربة الى اللّه ) اسلحه بـه دسـت گـیـرد و جـنـگ کـند. در قرآن نیز کلماتى که بر جهاد صدق مى کند، اغلب موارد همراه با(فى سبیل اللّه ) است . از جمله در آیات زیر:

1 ـ (یـُجـاهِدُونَ فى سَبیلِ اللّهِ وَ لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَاللّهُ واسِعٌ عَلیمٌ).(291)

مـؤ منان کسانى هستند که در راه خدا پیکار مى کنند و از سرزنش سرزنش کنندگان نمى ترسند، این فضل خداست و به هر که بخواهد، مى دهد.

2 ـ (اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فى سَبیلِهِ صَفًّا کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصُ).(292)

خـداونـد آنـهـایـى را کـه در راه خـدا پـیـکـار مـى کـنـنـد و مـانـنـد سـدّى آهـنـیـن ، در مقابل دشمن ایستادگى مى نمایند، دوست مى دارد.

امیر مؤ منان على (ع ) در یکى از خطبه هاى نهج البلاغه مى فرماید:

الْجـِهـادَ بـابٌ مـِنْ اَبـْوابِ الْجـَنَّةِ فـَتـَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ اَولِیائِهِ وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوى وَدِرْعُ اللّهِ الْحـَصـیـنـَةُ وَ جـُنَّتـَهُ الْوَثـیـقـَةُ، فـَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَةً عَنْهُ اَلْبَسَهُ اللّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمْلَةَ الْبَلاءِ ...).(293)

(جـهـاد) درى از درهـاى بـهـشـت اسـت کـه خـدا آن را به روى دوستان خاص خود گشوده است و آن لبـاس تـقـوا وزره مـحـکـم حـق تـعـالى و سـپـر مـحـکـم اوسـت هـر کـه از روى مـیـل و رغـبـت ، جـهـاد را تـرک کـنـد، خـداونـد جـامـه ذلت و خـوارى بـه او بـپـوشـانـد، و مشمول بلا گردد.

انواع جهاد

1 ـ جـهاد ابتدایى و آن عبارت است از جهاد با کفّار در راه گسترش اسلام و اعتلاى کلمه حق . چون این جهاد ابتدا از طرف مسلمانان شروع مى شود، جهاد ابتدایى نامیده شده است .

2 ـ جـهـاد دفـاعـى کـه عـبارت است از پیکار مسلمانان با کفّار، متجاوزان و بغات که قصد سلطه بـرکـشـور مـسـلمـانـان یـا اسـارت آنـان یـا تـجـاوز بـه امـور و حـریـم و ذریـه آنـان را دارند..(294)

جهاد ابتدایى

درمورد وجوب جهاد ابتدایى در قرآن کریم آیات بسیارى وجود دارد. آیات زیر از آن جمله است :

(کـُتـِبَ عـَلَیـْکـُمُ الْقـِتـالُ وَ هـُوَ کـُرْهٌ لَکـُمْ وَعـَسـى اَنْ تـَکـْرَهـُوا شـَیـْئاً وَ هـُوَ خـَیـْرٌ لَکـُمـْ ...).(295)

حکم جهاد بر شما مقرر شد در حالى که بر شما ناگوار و مکروه است ، لیکن چه بسیار شود که چیزى را شما ناگوار شمارید ولى بحقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده است .

(یا اَیُّهَا النَّبِىُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ...).(296)

اى پیامبر با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنها بسیار سخت بگیر.

جهاد ابتدایى با وجود شرایطى ، مشروعیت مى یابد؛ این شرایط عبارتنداز:

1 ـ جـهـاد ابـتـدایـى بـا حضور(امام معصوم (ع )) و یا( نایب خاص او براى جهاد) و یا (نایب خـاص او بـر جـهـاد و غـیـر جهاد) واجب است و در زمان غیبت امام که اختیار امور به دست ولى فقیه عادل است ، واجب نیست و بر این مطلب ، ادعاى اجماع شده است .

2 ـ احـتـمـال کـسـب نـتـیـجـه ، چـون بـراى انـسان عاقل جایز نیست که وارد معرکه اى شود که هیچ احتمال کسب نتیجه در آن نمى بیند..(297)

3 ـ دعوت به اسلام قبل از شروع جنگ .(298)

دشمنان اسلام در جهاد

بطور کلى ، کسانى که دشمن اسلام و مسلمانان بوده و واجب است با آنها به جهاد پرداخته شود، سه گروه هستند:

1 ـ کفار

کـافـر بـه کـسـى گـفـتـه مـى شـود کـه یـا بـه خـدا اعـتـقـاد نـدارد و یـا بـراى خـدا شـریـک قـائل اسـت . ایـن گـروه کـفـّار حـربـى هـسـتـنـد. قـرآن در مورد ضرورت پیکار با این افراد مى فرماید:

(وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ).(299)

بکشید آنان را هر جا که بیابیدشان .

(فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ...).(300)

بگیریدشان و هر جا که آنان را یافتید بکشید.

صاحب لمعه مى گوید: جنگ با این افراد واجب است تا اینکه یا مسلمان شوند و یا کشته شوند و غیر از این از آنان پذیرفته نیست ..(301)

استثنایى که بر این اصل کلى وارد است ، مربوط به کفّار معاهد مى شود که با مسلمانان پیمان بسته اند.

2 ـ گروهى از اهل کتاب

اهـل کـتـاب عـبـارتـنداز یهودیان ، مسیحیان و زرتشتیان که خدا پرست و داراى کتاب الهى هستند و وضـعـیـّت آنـان بـا گـروه اول مـتـفـاوت اسـت . ایـنـان اخـتـیـار دارنـد که یکى از امور زیر یعنى قـبـول اسـلام یـا پرداختن جزیه و زندگى تحت حکومت قوانین اسلام یا جنگ را انتخاب کنند. و در صـورت قـبـول جـزیـه ، مـلزم بـه رعـایـت شـرایـطـى در کـشـور اسـلامـى هـسـتـنـد و در مقابل ، از حقوقى برخوردارند.

3 ـ بغاة و توطئه گران داخلى

باغى کسى است که بر امام معصوم (ع ) یا نایب بر حق او و علیه حکومت اسلامى خروج کند. چنین شـخـصـى در حـکـم کـافـر اسـت ، چـون بـا ایـن عـمـل بـا خـدا و رسـول خـدا اعـلان جنگ کرده است . این افراد، محارب و مفسد فى الارض هستند و کیفر آنان در آیه 32 سوره مائده مشخص شده است .

جهاد دفاعى

جـهـاد دفـاعـى یـا جـنـگ تـدافـعـى در اسـلام ، هـمـان دفـاع مـشـروعـى اسـت که هر کس حق دارد در مقابل مهاجم انجام دهد. قرآن در این مورد مى فرماید:

(وَقاتِلُوا فِى سَبیلِ اللّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ...).(302)

 

و در راه خدا قتال کنید با کسانى که با شما مى جنگند.

(وَ اْقتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَاَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُاَخْرَجُوکُمْ...).(303)

هر جا مشرکان را یافتید، بکشید و از شهر و دیارشان برانید، چنان که آنان شما را از وطن آواره کردند.

امام خمینى قدس سره در مورد انواع دفاع و شرایط آن مى فرماید:

و آن بر دو قسم است :

(1 ـ دفاع از اسلام و حوزه اسلام .

2 ـ دفاع ازجان خود و چیزهایى مانند آن .

اگـر دشـمـنـى متوجه کشور اسلامى و شهرهاى اسلامى یا مرزهاى آن شد بطورى که موجب خوف بـراسـاس اسلام و جامعه اسلامى باشد دفاع کردن از اسلام واجب است به هر وسیله اى که ممکن باشد مانند فداکردن جان و مال .) (... اگرترس آن رود که یک کشور مسلمان مورد هجوم و حمله بیگانگان و اجانب قرار بگیرد بر تـمـام دولتـهاى اسلامى واجب است که از آن کشور مسلمان حمایت و دفاع کنند باهر وسیله که ممکن باشد. چنانچه برآحاد مسلمین چنین وظیفه اى واجب است .) (واجب بودن دفاع ، مشروط به حضور امام معصوم و اجازه او نمى باشد. چنانکه اجازه نایب خاصّ و یـا نـایـب عـام آن حـضـرت نـیـز لازم نمى باشد. بنابراین دفاع بر هر مکلفى واجب مى شود، بدون قید و شرط با هر وسیله اى که داشته باشد.).(304)

امام خمینى قدس سره در مورد قسم دوم دفاع یعنى دفاع شخصى مى فرماید:

(هـیـچ اشـکـالى نـیـسـت در ایـنـکـه بـراى هـر انـسـانـى در مـقـابـل دشـمـن مـحـارب یـعـنـى کـسـى کـه بـه او اعـلان جـنـگ داده و دشـمـن مـهـاجـم و دزد و امـثـال ایـنـهـا حـق دفـاع هـسـت .

چـه دفـاع از خـود و چـه دفـاع از حـریـم خـانـواده و چـه دفـاع از مـال شـخـص بـه هر مقدارى که مى تواند انجام دهد. اگر دزد یا غیر دزد هجوم آورد در خانه و یا خـارج خـانـه بـراى کشتن شخص ، واجب است به هر وسیله که ممکن باشد، آن شخص از خود دفاع کـنـد هـر چـنـد کـه کـار بـه قـتـل مـهـاجـم مـنجر شود و جایز نیست تسلیم شدن و تن به ظلم دادن .)(305) دفـاع بـایـد در صـورت وجـود وقـت کـافـى ، بـه شـکـل مـقـتـضـى و بـا رعـایـت مـراتـب صـورت گـیـرد. بـراى مـثـال ، در مـورد مـظـلومان و ستمدیدگان کشورى که تقاضاى کمک کرده اند، ممکن است با صدور اعلامیه شدیداللحن و یا قطع روابط و نظایر آن مؤ ثر افتد و نیازى به مداخله نظامى نباشد.

 منبع: تبیان

انتشار: شیعه آباد

 

نظرات  (۱)

  • محفل الشهدا
  • سلام
    عالی بود اما ای کاش جهاد های دیگر رو هم میاوردید
    پاسخ:
    سلام
    حتما در فرصت های بعدی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی